Mad House – Nicht nur für Verrückte

Kuvassa Gnab Collective: Reverie (Mad House Helsinki 3. kausi) Kuva: Saara Autere


Mad House on vuonna 2014 toimintansa aloittanut esitystaiteen talo. Tällä talolla ei kuitenkaan ole pysyviä fyysisiä (ei kyllä mentaalisiakaan) seiniä tai kattoa. Taiteilijoiden perustama ja kollektiivisesti eteenpäin luotsaama konsepti on toteuttanut jo kolme esityskautta Suvilahden Tiivistämössä Helsingissä, yhden spin-offin NoMad House -nimellä Berliinissä, ja joukon muita esityksiä ja tapahtumia yhteistyössä muiden esitystaiteen kentän toimijoiden kanssa.

Mad Housen yksi tavoitteista on parantaa esitystaiteen saavutettavuutta. Yleisön näkökulmasta tässä onnistutaan. Mad Houseen on helppo astua ja Tiivistämössä esityskausina auki oleva, ja lämpiönäkin toimiva, baari toivottaa lämpimästi tervetulleeksi.[1] Virkistävä punaviini ja piristävä kakkupalanen virittävät mielen avoimeksi johonkin uuteen ja jännittävään työpäivän ja arkikiireiden jälkeen. Lämminhenkistä yhteisöllisyyttä luo Mad Houselle ominainen yleisön ja esittäjien välinen rajat auki -mentaliteetti. Taiteilijat ja tekijät kulkevat yleisön joukossa valmistautuen näytäntöihin ja säätäen tekniikkaa. Konstailemattomasti taiteen tekemisen prosessi on nähtävissä kaikessa kiehtovuudessaan riisuttuna tärkeilystä ja gloriasta. Esiintyjät hoitavat myös pääsylippujen tarkistamista, istumapaikkojen järjestämistä ja ottavat ehkä esityksen jälkeen lasillisen baarissa. Yksi perinteisen laitosteatterin piirteistä on näyttelijöiden mystinen lavantakainen maailma. Kulissit pidetään korkeina ja teatterin taian ajatellaan tulevan siitä, että yleisö suostuu katsomossa huijatuksi ja ”uskoo” lavalla olevaan tarinaan ja sen hahmoihin. Näyttelijät ovat objekteja ja ehkä tavanomainen katsoja ei haluakaan illuusion särkyvän. Esitystaiteen parissa esittäjien ja yleisön rajan hämärtäminen ja teemat katsottavana olemisesta ja katsojasta, subjektista ja objektista, ovat perusraaka-ainetta. Mad Housessa taiteen metataso toteutuu hyvin konkreettisesti ja avoimesti tuoden tilaan saapuvalle tunteen siitä, että hän on tervetullut johonkin uuteen ja jännittävään paikkaan: Kulissien väliseen maailmaan, jossa autenttisuuden käsite liukuu ja muuttaa muotoaan, peilimaailmaan tai Maagiseen teatteriin, jossa on epäselvää kuka on esittäjä ja kuka esitys. Kuka on hoitaja ja kuka hullu.

Mad Housen neljäs esityskausi alkaa 13.1. Tiivistämössä ja luvassa on jälleen huippuluokan kansainvälistä esitystaidetta laajalla skaalalla. Kuvatakseni mitä Mad House on, ja mitä sen repertuaarilta voi odottaa, käyn läpi lyhyesti muutamia kohokohtia edellisiltä kausilta.

New Performance Turku: Dance Dance Karaoke (11.6.2016 NoMad House Berlin)

Osallistavaa performanssia parhaimmillaan. Vanha teollisuushalli, savukone ja valkokankaalta musiikkivideoklassikoita. NoMad House Berlinin päätteeksi yleisö ja taiteilijat toteuttivat karaokesta tanssiversion. Kuten lauletussa karaokessa, toiset elegantimmin, toiset rujommin. Puhdasta riemua ja iloa. Konsepti sai jatkoa viime syksynä Turussa NEW Performance Turku -festivaaleilla. Itse jumitin silloin Dynamoon. Joskus käy niin.

http://newperformance.fi/

Gnab Collective: Reverie (2. – 5.3.2016 Mad House Helsinki – 3. kausi)

Martina Martin ohjaama äärimmäisen kaunis, eteerinen ja tyylikäs teos joka yhdisti live-esitystä ja Emma Suomisen kuvaamaa videotaidetta. Gnab Collectiven päätöksentekoa käsittelevän trilogian (Hamlet Private, Polku) viimeinen osa kuvasi väkevien näyttelijöiden Jasmiina Sipilän ja Inari Virmakosken kautta tilintekoa tehtyjen päätösten kanssa. Vanhuus ja nuoruus, kokemus ja uteliaisuus, matkan alku ja pää kohtasivat herkästi visuaalisessa runossa, joka sai mielen vaipumaan toisiin aikoihin, menneisiin ja mahdollisiin. Reverie on esitetty myös lyhytelokuvana ilman eläviä esiintyjiä Space Invaders IV -tapahtumassa Espoossa ja NoMad House Berlinissä.

http://www.gnab.fi/

Terve-ryhmä: Lääkitys kohdallaan (11. – 12.10.2014 Mad House Helsinki – 1. kausi)

Neodada-festivaali tai Kaiken uudelleenmäärittelyn konferenssi (22. – 24.4.2016 Mad House Helsinki – 3. kausi)

Kiljusuihkulähde, sairaanhoitajia lasilaatikossa, häiriintyneen lääkärin pillereitä ja juomia, riippuvaa lihaa sekä Jimi Tenor. Lääkitys kohdallaan: Happening jota ei oikein voi kuvailla. Oudon rentouttavaa mutta häiritsevää oleskelua keskellä särisevää tilaa. Mad House tarjoaa puitteet riemastuttavan vaihtoehtoisille ja jännittäville spektaakkeleille sekä ideoille joita ei näe muualla. Kolmannen kauden Neodada-festivaalilla tai Kaiken uudelleemäärittelyn konferenssissa koettiin dadabrunssi jolla voileipäkakkua tarjoiltiin voileipäkakkupakettiauton sivuovesta: Auton koko sisus oli jättimäinen voileipäkakku. Samalla festivaalilla kuultiin myös nokkahuilukonsertti. Mad Housesta löytyy mahtava taiteiden kirjo ja villiä mielettömyyttä. Samanlaista fiilistä kuin nuoruuden kesäöinä: Mitä tahansa voi tapahtua ja elämä voi muuttua juuri nyt ihmeellisemmäksi ja suuremmaksi.

Puhe.Nyt #Rakkauspuhetta (4. – 5.9.2015 Mad House Helsinki – 2. kausi)

Vihapuheen vastineeksi rakkauspuhetta. PuheNyt-tapahtuma tuli Mad Houseen ja rakkauspuhebrunssilla teemaa toivat esille puheiden, runojen ja laulun muodossa muun muassa Maryan Abdulkarim, äänitaitelija Juha Valkeapää (hänen esityksensä päättyi Benny Hill -tunnariin jonka aikana kaikki saivat juosta ihastuksensa kohteen perässä) ja puistofilosofi Antti Sorri. Ajatuksia herättävä ja innostava päivä huipentui Puhekaraokeen Ihana Baarissa. Tätä ei ollut vaikea laittaa etusijalle ja jättää väliin Orionissa samana päivänä esitetty Chelsea Girls.[2]

Annika tekee stand upia – Annika Goes Stand Up (31.3. ja 21.4.2016 Mad House Helsinki – 3. kausi sekä 8.6.2016 NoMad House Berlin)

Oblivian Annika Tudeer nousi ylös ja teki stand upia. Oblivia-ryhmän esityskieli pystyy luomaan vahvoja mielikuvia ja murtamaan ne todellisuuteen. Yhdistettynä stand upiin tulos on ollut absurdin huumorin riemuvoitto. Uusliberalismi saa ansaitun osansa ja Ramones soi komeasti. Jos soi. Jos se löytyisi älypuhelimesta. Tauot, hiljaisuus ja hengitys mikkiin ovat taidetta. Ja Annikan ilmeet samoin. Mad Housesta on lähtöisin myös Café Mascotin viime marras- ja joulukuussa valloittanut erinomainen Feminist Comedy Night with Jamie MacDonald. Mad House on itsestään selvästi queer ja feministinen sekä heteronormatiivisuuden ja patriarkaatin kyseenalaistava omalla kapinallisella tavallaan. Niin kuratoidussa sisällössään kuin ilmapiirissään.

http://oblivia.fi/


Mad House Helsinki 4. kausi

13.1. – 23.4.2017

Tiivistämö, Suvilahti

Ohjelmisto: http://www.madhousehelsinki.fi/events

Liput: http://www.lippu.fi/mad-house-helsinki

http://madhousehelsinki.fi/ 


[1] Tulevalla esityskaudella baaritoiminnasta vastaa Suvilahdessa sijaitseva Stadin Panimo vintageliike Fargon sisustamassa tilassa. Baarin nimi on Mad Baari ja Stadin Panimo on tölkittänyt Mad Houselle oman nimikko-oluen Mad Beerin. Edellisillä kausilla ravintoloitsijana toimi useamman kesän Kalasatamassa sijainnutta konttikahvila Ihana Kahvilaa pyörittänyt porukka nimellä Ihana Baari. http://www.madhousehelsinki.fi/posts/mad-bar-with-stadin-panimo-and-fargo

[2] https://kulttuurivaikutelmia.net/2016/11/06/snatching-defeat-from-the-jaws-of-victory-the-blank-generation/#_edn10

3 thoughts on “Mad House – Nicht nur für Verrückte

Kommentoi

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s